Handhaving lawaai bootjes

Gemeente Amsterdam actief bezig met bestrijden van overlast

Maar wat als het meeste lawaai van de kant komt ?

Wederom de gemotoriseerde tweewielers die ziek mogen blijven maken

Nu ik er op let gaat het me alsmaar meer opvallen. 'Je gaat 't pas zien als je het doorhebt' is wat mij betreft hier erg op z'n plaats. Op AT5 zag ik nog even het onderwerp 'lawaai op het water' langskomen. Helaas geen woonboot, dus wat mensen ervaren die op het water wonen durf ik niet te zeggen. Maar ik durf wel te zeggen dat de meeste lawaai van de kant komt. En dan kom je ook meteen bij de gemotoriseerde tweewielers uit. Scooters, brommers, motoren (choppers en racers). Je zult het maar van het geluid van je voertuig moeten hebben.


Maar uiteindelijk is vrijwel al dat lawaai onnodig. En de gemeente stelt zelf dat dat de gezondheid van grote groepen mensen aantast.


Maar waarom niks over het lawaai dat van de kant komt ? Waarom geen actie ? Wat is belangrijker dan de volksgezondheid  ?


Dan kom je al gauw op het gebied van de lobby ; geen lobby en de gemeente grijpt in (fietstaxi's, coffeeshop de theeboot, andere coffeshops, bootjes op de grachten, electrische tuktuks, etc.), wel lobby en de gemeente (ook landelijke overheid, EU, etc) komt mondjesmaat met halve maatregelen die nauwelijks te handhaven zijn (zie (snor)scooters). Let er maar 'ns op. De grote bedrijven regeren.


Zie verder dit artikel over verkeerslawaai.


M. Boor , juli 2019.