Fietskoeriers aangepakt Zuidoost

Vreemde prioriteiten in Amsterdam Zuidoost , of toch niet ?

Fietskoeriers steppend door het winkelcentrum

Trucks , dieselbusjes (ok, met ontheffing) welkom

Ook brommers, scooters en motoren krijgen vrij baan van politie en handhaving

Als fietskoerier voor DHL op weg naar een stop in Amsterdam Zuidoost, de ING-bank. Moet ik een stukje met de fiets door een winkelstraat/wandelgebied. Ik zie de handhavers wel staan, maar denk geen moment aan een boete. Als fietskoerier zorg je er immers voor dat er minder vrachtauto's / busjes de straat in hoeven, stil, schoon, .... Maar de handhavers hadden hun opdracht, dus een boete voor mij.


Nog geen twintig meter achter me racen (snor)scooters over het Hoekenrodeplein, ook wandelgebied. Iets verderop kunnen scooters, brommers en motoren zonder problemen over de Arena Boulevard (wandelgebied) rijden. Ik heb zelfs aanschouwd dat vier diensthebbende agenten een motor gewoon laten passeren ongeveer ter hoogte van de prenatal. Diverse vragen hierover (over het gedogen én het niet ingrijpen door de agenten) hebben geen antwoord opgeleverd. Blijkbaar mogen ze, betaald van publiek geld,  rustig hun rondje wandelen zonder hun werkzaamheden uit te voeren. Of wellicht zijn hun 'werkzaamheden' anders dan wat wij denken.


Oh ja, er wandelen gewoon mensen (met kinderen) over de boulevard. Winkels als Perry Sport , de Prenatal, Decathlon en de Media Markt. Met name voor de laatste twee winkels staan er altijd vele motoren en scooters. En die zijn daar niet naartoe gewandeld kan ik u verzekeren. De politie en handhaving laten het toe. Blijkbaar krijgen ze meer voor het niet ingrijpen dan wel. Zou mooi zijn als iemand daar eens wat over losliet. 


Gisteren (27-11-2019) werd ik door drie agenten aangesproken in het winkelcentrum. Ik mocht niet steppen op m'n bakfiets door 't winkelcentrum. Ondertussen zie ik een politieauto rondrijden, Een UPS-busje, een geldkoerier-vrachtauto. Verder diverse motoren en scooters die in het winkelcentrum geparkeerd staan; zullen de bestuurders daar al wandelend naartoe zijn gegaan ? En ik ben, steppend op mijn bakfiets, een gevaar voor winkelend publiek en voor kinderen. Ben ik nog wel in Amsterdam ?


Afgelopen zomer was het evenement 'we make the city' in Amsterdam. Allemaal bijeenkomsten, evenementen gericht op een schone en duurzame stad. Ik ben naar een symposium over de rol van de fiets in de stad gegaan dooor een buitenlandse organisatie. Ik moest eigenlijk wel lachen (als een boer met kiespijn) ; alsof wij hier niet weten wat een fiets voor een stad kan betekenen. En de gemeente Amsterdam zich maar profileren als een partij die voor schoon en duurzaam gaat (al decennia lang één van de vieste steden in Europa). De gemeente dient de lobby, niet de veiligheid en gezondheid van haar burgers. Dit is nog steeds overal in de stad zichtbaar en merkbaar. Electrisch rijden nooit gestimuleerd (kan al 150 jaar), waterstofbussen verdwenen, etc.


En dan de politie en handhaving; zij die ook in dienst van de lobby ? Indirect natuurlijk via de politici, en ik vraag me af of er direct contact zou kunnen zijn ? Als lobbygroepen gediend worden, wellicht kunnen zij dan de kosten voor handhaving en politie betalen, Lijkt me wel zo eerlijk. En dan weet de burger ook dat hij/zij op de tweede plek staat. Dat zal een hoop verduidelijken.


M. Boor , oktober 2019.