Hufters vrij

Automobilisten naar 30 km/u, maar de hufters nog steeds vrij spel

Dient Gemeente Amsterdam wel de stad ?

REDENEN VOOR 30 KM/U

Onlangs mochten de auto's in Amsterdam 30 gaan rijden om diverse redenen :

- veiligheid

- verkeerslawaai

- uitstoot (van schadelijke gassen neem ik aan).


Als deze drie zaken zo belangrijk zijn voor de gemeente Amsterdam, waarom rijden de veroorzakers van het meeste lawaai, de meeste onveiligheid en veel vieze uitstoot nog gewoon rond ? Over wie heb ik het dan ? De rijders op gemotoriseerde tweewielers; motoren, scooters en brommers.


ANDERE REGELS VOOR GEMOTORISEERDE TWEEWIELERS

Al jaren terug stelde ik vragen richting de gemeente met betrekking tot de overlast van (snor)scooters. Zelfs Groenlinks (Zeeger Ernsting) verdedigde deze groep fanatiek. Gevaren op de fietspaden, extreem schadelijke uitstoot naar de fietsers toe, waren minder belangrijk dan het feit (?) dat deze mensen 'afhankelijk waren van hun tweewieler'. Waarom niet tot de stadsgrenzen toestaan ? Daarbinnen toch openbaar vervoer ? Of een fiets natuurlijk. 


ONLOGISCH BELEID DUIDT OP AGENDA EN/OF LOBBY

Of spelen er (zoals gewoonlijk) andere belangen een rol ? Ging het om de scooterverkopers wellicht, de leveranciers, de fabricanten, etc (rol voor Bovag en RAI die deze bedrijven vertegenwoordigen) ? Of moeten er burgers ziek worden wellicht. Genoeg bedrijven die baat hebben bij ziekte. En na 'covid' weten we dat de overheid weinig heeft met gezondheid. Maar nu dus wel de auto's aanpakken. Minder lawaai, minder gevaar en ook de uitstoot neemt alsmaar af door de verbetering van technologie. Of langzamer rijden tot minder uitstoot leidt durf ik niet te stellen. Dus wat is de agenda hier ? Is de gemeente bezig met het frusteren van het autoverkeer ? Zie ook de afsluiting van de Weesperstraat. Zou het weer een stapje zijn richting de zogenaamde 'sustainable development goals' van de Verenigde Naties ? Zou zo maar kunnen.


HERRIE EN GEVAAR BLIJVEN VOORLOPIG

Als ik dit schrijf rijden lawaaierige motoren en scooters door de straat. En nee, niet met 30 km/u. Lawaai en gevaar veroorzaken mag gewoon, al vele jaren. Politie en handhaving doen er niks tegen, en dus zal er dus een opdracht daartoe ontbreken. Sinds 'corona' weten we dat ze maar wat graag handhaven op vrijheidsbeperkingen. Maar in deze geen enkele actie. Het zal een reden hebben: het dienen van de lobby, of het creëren van onrust en gevaar (en dus stress) in de samenleving. Wellicht hebben de motorclubs ook nog een vinger in de pap, die laten ook graag van zich horen.


Ook deze voertuigen zullen aan de beurt gaan komen, maar 'vreemd genoeg' laat dat op zich laat wachten. 


M. Boor

26 maart 2024.


REFERENTIES: