Hufters vrij

Automobilisten naar 30 km/u, maar de hufters nog steeds vrij spel

Dient Gemeente Amsterdam wel de stad ?

REDENEN VOOR 30 KM/U

Onlangs mochten de auto's in Amsterdam 30 gaan rijden om diverse redenen :

- veiligheid

- verkeerslawaai

- uitstoot (van schadelijke gassen neem ik aan).


Als deze drie zaken zo belangrijk zijn voor de gemeente Amsterdam, waarom rijden de veroorzakers van het meeste lawaai, de meeste onveiligheid en veel vieze uitstoot nog gewoon rond ? Over wie heb ik het dan ? De rijders op gemotoriseerde tweewielers; motoren, scooters en brommers.


ANDERE REGELS VOOR GEMOTORISEERDE TWEEWIELERS

Al jaren terug stelde ik vragen richting de gemeente met betrekking tot de overlast van (snor)scooters. Zelfs Groenlinks (Zeeger Ernsting) verdedigde deze groep fanatiek. Gevaren op de fietspaden, extreem schadelijke uitstoot naar de fietsers toe, lawaai waren minder belangrijk dan het feit (?) dat deze mensen 'afhankelijk waren van hun tweewieler'. De oplossing had simpel geweest: toestaan tot de stadsgrenzen en vanaf daar met het OV of een fiets. Maar toch kwam die er niet. Waarom toch toestaan ? 


LOBBY REGEERT ?

Ging het om de scooter- motorverkopers wellicht, de leveranciers, de fabricanten, etc (rol voor Bovag en RAI die deze bedrijven vertegenwoordigen) ? Er gaat genoeg geld in om. Belangrijker dan de veiligheid en gezondheid van de Amsterdammers ?


GEMEENTE ALS ZIEKMAKER

Dit zal velen ongeloofwaardig in de oren klinken. 'Natuurlijk wil een overheid de burgers niet ziek maken', zal de gedachte van velen zijn. Maar laten we naar de feiten kijken. Het is bekend dat de uitstoot schadelijk is. Maar erger zijn de factoren onveiligheid en lawaai. Beide zorgen voor veel stress en daarmee voor lichamelijk ongemak. Denk aan hart- en vaatproblemen en diabetes. Dit staat ook 'gewoon' vermeld op de website van het RIVM, en dus mag verondersteld worden dat de gemeente Amsterdam daar bekend mee is. Genoeg bedrijven die baat hebben bij ziekte. En na 'covid' weten we dat de overheid weinig heeft met gezondheid. Maar nu dus wel de auto's aanpakken onder het mom van.


NIET DE BURGERS WORDEN GEDIEND, MAAR EEN AGENDA

Dat wel de auto's en niet de gemotoriseerde tweewielers worden aangepakt laat zien dat veiligheid en gezondheid geen redenen zijn. Ik kan bijvoorbeeld ook nog het toestaan van houtstook noemen; houtrook is enorm schadelijk. Maar waarom dan wel. Optie is de Agenda 2030 van de VN die streeft naar minder uitstoot, minder bezit, minder mobiliteit. Uiteraard onder de noemer van gezondheid, leefbaarheid, ea. Maar in Amsterdam zien we al dat 't alleen daar geldt waar het de agenda dient.


DEMOCRATIE ?

Als ik dit schrijf rijden lawaaierige motoren en scooters door de straat. En nee, niet met 30 km/u. Politie en handhaving doen er niks tegen, en dus zal een opdracht daartoe ontbreken. Het zal een reden hebben: het dienen van de lobby, of het creëren van onrust en gevaar (en dus stress) in de samenleving. Wellicht hebben de motorclubs ook nog een vinger in de pap, die laten ook graag van zich horen. Echter zullen ook deze voertuigen zullen aan de beurt gaan komen, want 'gezondheid', want 'leefbaarheid', etc. Maar als dat de redenen zouden zijn, dan waren deze voertuigen allang verboden in de stad. Er spelen dus andere dingen die van bovenaf worden gestuurd en een grote invloed kunnen hebben op het leven en vrijheden van de Amsterdammers. 


M. Boor

26 maart 2024.


REFERENTIES: