16. Rutte niks mbt luchtvervuiling

Waarom horen we Premier Rutte niks zeggen m.b.t. luchtvervuiling ?

Luchtvervuiling lijkt van grote invloed bij veroorzaken complicaties Corona Virus

In de inleiding en ook in de inleiding van rubriek 1 heb ik al duidelijk gemaakt dat de overheid vooral dienstbaar is aan de multinationals. En ook hier lijkt dat een rol te spelen.


Ik had al een artikel geschreven over de gemeente Amsterdam ; partijen roepen nu dat ze zo bezorgd zijn om de gezondheid van de mensen. Om die reden had ik ze (VVD en GroenLinks) gevraagd waarom daar een Virus voor nodig was, immers is ziekmakende en dodelijke luchtvervuiling al decennia geen probleem. Tevens lijkt luchtvervuiling een grote rol te spelen bij complicaties door het Corona Virus. Dan lijkt het me logisch dat je maatregelen gaat nemen om de longen van de mensen zo min mogelijk te belasten met schadelijke stoffen. Geen antwoord van de VVD, een antwoord mbt CO2 van GroenLinks (dus eigenlijk ook geen antwoord op de vraag). Zie HIER het artikel daarover.

Dan maar zonder antwoord, want die hebben we niet echt nodig. Toch vind ik het altijd netjes om de vraag voor te leggen als ik erover ga schrijven.


Dus hebben we nu een overheid die roept dat je zo min mogelijk naar buiten gaat (terwijl zon én nu de frisse lucht zo goed voor een ieder zijn), een overheid die fietsers oproept wellicht thuis te blijven, etc.


Maar waarom hebben we geen overheid die zegt dat voertuigen die bepaalde hoeveelheden schadelijke stoffen uitstoten niet meer de weg op mogen ? Tenzij het gaat om een noodzakelijk transport. Dus geen racende motoren meer door de stad, de polder, over de wegen naar zee. Geen ziekmakende scooters (met voornamelijk luie en vaak te dikke jonge mensen ... waren het niet dikke mensen die relatief vaak op de IC terecht komen ?). Etc.


DAN KUNNEN DE MENSEN / KINDEREN GEZOND BEWEGEN IN DE STAD ZONDER HERRIE, ONVEILIGHEID EN ZIEKMAKENDE UITLAATGASSEN. GEZONDER WORDEN I.P.V. ZIEKER.


Het antwoord is ook hier vrij simpel ; de overheid dient de lobby. In dit geval de fabricanten, de importeurs, de verkopers, de bedrijven die onderhoud plegen en onderdelen verkopen, etc. Deze bedrijven worden weer vertegenwoordigd door organisaties als Bovag en RAI die op hun beurt weer samenwerken met soortgelijke organisaties uit andere landen. Overigens zijn de bedrijven die hun centjes verdienen in de zorg ook beter af met zieke mensen. Een ziekte als kanker levert bepaalde bedrijven enorm veel geld op. Uiteraard betaalt de burger.


Volksgezondheid boven economie ? Gelooft u het ?


Met betrekking tot Nederland kunnen we zeggen dat de meeste luchtverontreiniging wordt veroorzaakt door het verkeer en intensieve veeteelt. De uitbraak in Brabant wordt ook in verband gebracht daarmee. Met minder verkeer, en ook nog eens minder vliegtuigen, wordt de luchtkwaliteit in rap tempo beter. Fietsen in Amsterdam zou nu wel eens gezond kunnen zijn. De gemeente stelde altijd al dat dat zo was, maar gezien de luchtkwaliteit kunnen we wel zeggen dat dat gelogen was. Ja, bewegen is gezond. Maar niet daar waar de luchtkwaliteit (zeer) slecht is.


En de technologie is er al (heel lang). Onlangs hoorde ik iemand met verstand van auto's zeggen dat er meer fijnstof van de banden van een Tesla afkomt dan uit de uitlaat van de nieuwe dieselauto's. Ons land en onze steden hadden al veel schoner kunnen zijn. meedoet.


Wellicht eens iets om over na te denken als u braaf binnen blijft en de meest vervuilende voertuigen door de stad kunnen racen.


DE BURGER GEDIEND ?

Dienen overheid en politie / handhaving / toezicht u ? Waarom kunnen er nu wel boetes uitgeschreven worden door mensen die blijkbaar graag hun medemens (en tevens betaler van hun lonen) financieel pijnigen. Op de pontjes over het IJ kunnen scooterrijders gewoon met motor aan de pont op en af. Daar staat een boete op (want extreem schadelijke uitlaatgassen), maar niemand controleert. Ik durf te wedden dat er straks wel handhavers zijn die controleren op mondkapjes (die niet werken).



Marcel Boor, 8 april 2020.


LINK : Coronavirus en luchtvervuiling


LINK : Uitlaatgassen en coronavirus


LINK : RIVM onderzoekt verband veehouderij en corona