Veilig naar school

Wil de gemeente Amsterdam wel dat uw kind veilig naar school kan ?

"Wat als het uw kind was? Onze Amsterdammertjes veilig naar school"

ZELF NAAR SCHOOL

"En ineens is daar de dag dat uw kind zélf naar school gaat fietsen. Zonder pa en ma. In Amsterdam. Uw kind in het Amsterdamse verkeer. Lieve automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, fietsers, trambestuurders en taxi’s: wees alstublieft voorzichtig met onze Amsterdammertjes! "

WEDEROM GEEN MELDING VAN MEEST GEVAARLIJKE GROEP

In het artikel ook diverse tips om zo de kans op ongelukken zo klein mogelijk te maken. Echter geen blik in de spiegel. De auto's zijn inmiddels al verplicht 30 km/u te rijden en doen dat veelal ook. Echter er is nog steeds een groep die massaal te hard 'mag' rijden (en daarbij tevens veel lawaai maakt wat ziekmakend is). De gemotoriseerde tweewielers. Scooters nemen ook nog regelmatig het fietspad als het op de wegen wat minder doorstroomt. En nee, dat gebeurt niet met 30 km/u. Ingrijpen door politie en handhaving (waar zijn ze eigenlijk ?) vindt maar niet plaats.

ZIEKMAKENDE UITLAATGASSEN

In het verleden heb ik diverse artikelen geschreven over de problemen met (snor)scooters op de fietspaden. Dit met name vanwege de zeer schadelijke uitlaatgassen. Zelfs de gemeente noemde deze voertuigen te vies om rond te laten rijden. Maar toch werd alles in het werk gesteld om deze groep ruim baan te geven. Dat ze niet meer op de fietspaden te handhaven waren werd er even ruimt 6 miljoen euro uitgegeven om snorscooters veilig naar de weg te krijgen. En dus zitten we nog steeds met lawaai, asociaal rijgedrag, vele (te) dikke mensen, zeer schadelijke uitlaatgassen. Niet echt veilig en gezond. Ook nog steeds met draaiende motor de pontjes op en af. Geen handhaver die wat doet. Maar wel tijdens 'covid' verplicht een schadelijk mondkapje op en dat zeer streng handhaven.


WIL DE GEMEENTE WEL EEN GEZONDE EN VEILIGE STAD ?

Waarom dan het selectieve beleid ? Waarom wel de focus op 30 km/u, die vooral voor auto's lijkt te gelden ? Waarom de focus op 'smerige' diesels die allang niet meer zo smerig zijn ? Waarom stille auto's aanpakken en lawaaimotoren rond laten racen ? De logica lijkt ver te zoeken. Maar toch is die er. De gemeente dient niet de burgers en het algemeen belang, maar een agenda die vanuit de VN, EU, en andere instanties wordt uitgerold. Minder CO2 (want zogenaamd 't klimaat), minder diesels (want zogenaamd vies, ja oudere modellen wel ja), meer electrisch (vandaar ook geen aktie m.b.t. gevaar van fietsen), ea. Dat gezien zijn de stappen van de gemeente Amsterdam logisch. En soms zijn de veiligheid en gezondheid erbij gebaat. Maar dat dat niet de hoofddoelen zijn is duidelijk.


M. Boor

4 september 2024.


REFERENTIES:

  • Wat als het uw kind was? Onze Amsterdammertjes veilig naar school - Gemeente Amsterdam (Link)

  • Auto's naar 30 km/u, hufters vrij spel (Link)

  • Duurzaamheidsdoelen VN (Link)