Veilige fietspaden

Willen politici wel prettige- en veilige fietspaden ?

DISCUSSIE OVER FATBIKES

moet gaan over veiligheid op fietspaden.

VRIJ SIMPELE SITUATIE

Het speelt al een geruime tijd, de veel te snelle electrische fietsen op het fietspad. Waren het eerst de Van Moof fietsen, nu de fatbikes. Zie de selectieve benadering in beide gevallen. Het probleem (te hard en asociaal rijdende mensen op electrische fietsen) geldt voor (vrijwel) alle electrische fietsen. En het zijn zeker niet alleen tieners die de problemen veroorzaken. Zat 'volwassenen' die zich ook door de stad bewegen op een dergelijke 'fiets'.Tja, tijden veranderen ... 'stoer' als je een fiets met ondersteuning hebt.


WAAROM DEZE GROOTSE DISCUSSIE EN HALVE MAATREGELEN ?

Uiteraard moeten we het idee krijgen dat politici druk bezig zijn met onze gezondheid en veiligheid. We weten echter, zeker na 'corona', dat ze daar totaal niet om geven. Het gaat om agenda's en lobby, deze vallen vaak samen. Daarnaast is het vulling voor de media. En het houdt de gemoederen bezig. Diverse voordelen voor overheden en de krachten die de overheden aansturen.


MEER VOORBEELDEN

Het beleid m.b.t. gemotoriseerde tweewielers is een heel duidelijk voorbeeld van dat overheden niet het algemeen belang dienen. Al decennia is bekend dat de uitlaatgassen zeer schadelijk zijn, dat rijgedrag voor veel gevaar zorgt, dat lawaai gezondheidsschade veroorzaakt. Onrust, stress, schadelijke gassen, het boeit de overheid niet. Ze doen er niks tegen. De auto's 30 km/u laten rijden en scooters, brommers en motoren met veel lawaai rond laten racen. Snorscooters mochten ook jarenlang op de fietspaden rijden. En toen ze naar de rijbaan moesten in Amsterdam werd er ruim 6 miljoen euro van de burgers geïnvesteerd om ze veilig naar de rijbaan te laten verhuizen. Nogmaals, het gaat niet om de veiligheid op de fietspaden. Kinderen en ouderen zijn de kwetsbaarste groepen, maar dat maakt overheden (blijkbaar) niks uit. Bij een zogenaamd virus zijn deze ouderen en kinderen wel weer 'belangrijk', want dan kunnen ze hun beleid doordrukken. Heeft niks met beschermen ea te maken. Denk ook nog even aan het feit dat u niet een dierbare op een normale manier mocht begraven, maar wel naar de McDonalds, de slijter of een prostituee mocht gaan. Het gaat niet om uw gezondheid. Integendeel. 


OVERHEDEN MAKEN ZIEK

De belangrijkste reden om dingen toe te staan is om mensen zwak en ongezond te maken. Voor velen is deze gedachte een stap te ver, maar als je kijkt naar wat overheden wel en niet toestaan dan kom je tot die conclusie. Electrische fietsen zorgen voor onrust/gevaar bij fietsers. Stress is (één van) de grootste ziekmaker die er bestaat. Dat effect heb je ook bij scooters en motoren. Lawaai is ook een enorme ziekmaker, ook als u bij uzelf denkt dat u er voor uw gevoel niet zoveel last van heeft. Het lichaam heeft er zeker last van. Denk bij lawaai naast motoren ook aan bijvoorbeeld boormachines, bladblazers, grasmaaiers, etc. Zie de referenties voor toelichting.


WAAROM ?

Overheden zien u graag ongezond, zwak en gestrest. Dan bent u minder geneigd tegen die overheid op te staan. En zolang problemen blijven, hebben vele mensen bij de gemeente hun baan en kunnen ze werken aan een veilige stad. Dingen oplossen zou vele functies overbodig maken. En media hebben weer stof om over te schrijven waar mensen zich dan weer druk over kunnen maken, met stress als gevolg.


M. Boor

17 september 2024


REFERENTIES :


  • Amsterdamse kinderen fietsen minder vaak naar school. Ouders ervaren het verkeer als onveilig. (Link)