Veilige fietspaden

Willen politici wel prettige- en veilige fietspaden ?

DISCUSSIE OVER FATBIKES

moet gaan over veiligheid op fietspaden.

VRIJ SIMPELE SITUATIE

Het speelt al een geruime tijd, de veel te snelle electrische fietsen op het fietspad. Nu spitst het probleem zich op de zogenaamde fatbikes, wat te denken geeft. Want het probleem (te hard en asociaal rijdende mensen op electrische fietsen) geldt voor (vrijwel) alle electrische fietsen. En het zijn zeker niet alleen tieners die de problemen veroorzaken. Zat 'volwassenen' die zich ook verheven voelen bij het rijden op een dergelijke fiets.Tja, tijden veranderen ... 'stoer' als je een fiets met ondersteuning hebt.


WAAROM DEZE GROOTSE DISCUSSIE EN HALVE MAATREGELEN ?

Uiteraard moeten we het idee krijgen dat politici druk bezig zijn met onze gezondheid en veiligheid. We weten echter, zeker na 'corona', dat ze daar totaal niet om geven. Het gaat om agenda's en lobby, deze vallen vaak samen. Het beleid m.b.t. gemotoriseerde tweewielers demonstreert dit ook heel duidelijk. Al decennia is bekend dat de uitlaatgassen zeer schadelijk zijn, dat rijgedrag voor veel gevaar zorgt, dat lawaai gezondheidsschade veroorzaakt. En wat doen de overheden; de boel faciliteren. Onrust, stress, schadelijke gassen, het boeit de overheid niet. De auto's 30 km/u laten rijden en scooters, brommers en motoren met veel lawaai rond laten racen. Ik krijg alsmaar meer het idee dat de overheid tot doel heeft de bevolking ziek en zwak te maken. Het beleid onderbouwt dit simpelweg. Denk ook nog even aan het feit dat u niet een dierbare op een normale manier mocht begraven, maar wel naar de McDonalds, de slijter of een prostituee mocht. Het is vrij duidelijk als je het idee/geloof loslaat dat de politiek voor u bezig is.


AGENDA'S

Naast het toneelspel dat de burgers gehoord worden speelt Agenda 2030 een zeer grote rol, de grootste rol. Via deze agenda willen de Verenigde Naties, door nog meer macht naar zich toe te trekken, zorgen voor een eerlijke, vredige, gezonde, veilige wereld. Tja, wie is daar nu niet op tegen ? Echter hebben de V.N. al sinds 1947 de middelen om die doelen te bewerkstelligen. En waar heeft 't ons gebracht. Even een krant openslaan en je weet dat oorlog, armoede, corruptie, ea nog steeds hoogtij vieren. Dus meer macht naar een organisatie die niet wil waar ze naar zegt te streven lijkt me geen denderend goed idee. Maar electrificatie van het verkeer is een grote factor, met name m.b.t. de zogenaamd opwarmende CO2-uitstoot. En dus is mijn vermoeden dat ze daarom de boel niet willen verbieden (uiteraard kunnen ze uitzonderingsbewijzen uitdelen.


EN DUS OOK GEEN VEILIGHEID VOOR UW KINDEREN

Uiteraard stond er in het gemeentekrantje van Amsterdam weer een stukje over veilig naar school gaan. Maar ook dat is altijd weer een probleem. Simpelweg omdat de meest gevaarlijke factoren niet weggenomen worden. De scooters en nu ook de electrische fietsen. Ouders met kinderen rijden geen 25 km/u door de stad, ook geen 20. En een leeftijdsgrens voor mensen op electrische fietsen of een helmplicht zal de problemen ook niet veranderen. Maar dat is dan mijns insziens ook helemaal niet de bedoeling. En zolang problemen blijven, hebben vele mensen bij de gemeente hun baan en kunnen ze werken aan een veilige stad. Ook iets dat zal meespelen.


M. Boor

17 september 2024


REFERENTIES :


  • Amsterdamse kinderen fietsen minder vaak naar school. Ouders ervaren het verkeer als onveilig. (Link)