Den Haag beboet lawaaiauto's

Lawaaiauto's in Den Haag op de bon.

Blijven de grootste overlastgevers (scooters en motoren) buiten schot ? En waarom ?

AUTO'S IN HET NAUW

De aanval op de auto's in Nederland is al een tijdje gaande. In Amsterdam hebben we al de afsluiting van de Weesperstraat gehad en nu vrijwel overal een maximum snelheid van 30 km/uur. Opvallend is hier dat de grootste overlastgevers nog lekker hun gang kunnen blijven gaan. Dit zijn namelijk de scooters en motoren. Hard rijden, veel lawaai, idioot rijgedrag. Het is allemaal geen probleem.


AUTOLAWAAI (GROOT) PROBLEEM ?

Nu viel m'n oog op dit artikel over de 'noise patrol' die lawaaiwagens op de bon slingert. Uiteraard moet ik dan meteen denken of er dan nog scooters en motoren rondrijden in Den Haag. Die maken immers veel meer lawaai dan auto's. De vraag is gesteld aan de gemeente Den Haag. Maar antwoorden willen nog al eens op zich laten wachten, en dus alvast dit artikel. 


LAWAAI IS ENORM SCHADELIJK

Het is wat minder bekend, maar lawaai is enorm belastend voor het menselijk lichaam. Ook als je voor je gevoel geen problemen hebt met lawaai. Vooral onregelmatig lawaai (boormachines, grasmaaiers, bladblowers, een passerende scooter, ea) zorgen voor stress in het lichaam en daarmee voor o.a. hart- en vaatziekten en diabetes.

SELECTIEF BELEID BETEKENT DAT ER EEN AGENDA IS

Maar het is natuurlijk uiterst merkwaardig dat er een een speciale groep is die zich gaat richten op lawaaimakende auto's, terwijl motoren en scooters nog massaal rondracen. Dan kun je stellen dat de overheid zich op automobilisten richt en niet persé op overlast en lawaai. Benieuwd wat de Gemeente Den Haag antwoordt op mijn vragen.


M. Boor

6 juli 2024.


22 juli en nog steeds geen antwoord. Nog maar eens proberen dan.


REFERENTIES :