Kankerpontjes

Kankerpontjes !

Lekker uitlaatgassen happen,

ook de kinderen / rookvrije generatie

V e i l i g   n a a r   d e   o v e r k a n t  ?

Al enige tijd is het verplicht dat (snor)scooterrijders hun machine uitzetten als ze een pontje opgaan. Er mag pas weer gestart worden als ze de pont af zijn. Er staat nu zelfs aangegeven dat het niet naleven ervan een boete van 95 Euro kan opleveren. 


Nu is deze regel ook niet echt goed, want als mensen hun (kanker) scooters starten als ze net van de pont afgaan, dan moeten al die mensen die erachteraan komen door die uitlaatgassen heen. Dus ook dit is geen gezonde oplossing voor de mensen die per pont reizen. Maar voor nu is het niet anders. 


Er moet dus eigenlijk een zone gecreëerd worden waar scooters de motor uit moeten laten. Loop maar even 20 meter door naar de weg. Een beetje beweging voor die mensen zou niet zo slecht zijn gezien de lichaamsbouw. Daarna kunnen ze weer lekker zitten en niksdoen en vervuilen. Een algeheel verbod in stedelijk gebied zou natuurlijk de allerbeste oplossing zijn. Maar daar wil de politiek niet aan. Lees meer daarover in dit artikel.

Wellicht zou 'killing' een betere tekst zijn voor op het mandje. Mensen met scooters schuwen het niet andere mensen, ook kinderen, de meest schadelijke gassen in 't gezicht te blazen. Triest !

Waar zijn toch die handhavers ?

Maar deze regel wordt totaal niet gehandhaafd met het gevolg dat mensen die per pont van en naar de stad reizen te maken krijgen met zeer schadelijke uitlaatgassen. Want zoals bekend is geven mensen op brommers en (snor)scooters totaal niks om uw gezondheid en/of veiligheid. Hufterigheid is hun niet onbekend. Veel scooterrijders houden de motor aan bij het oprijden van 't pont en vrijwel allemaal starten ze de scooter om van de pont af te rijden. Het resultaat is natuurlijk gezondheidsschade van diegenen die de uitlaatgassen te verwerken krijgen. Ook kinderen, babies, zwangeren horen bij deze groep. En handhaving stelt ook hier weer weinig voor ; gemotoriseerde tweewielers mogen meer ! Sterke lobby, zwakke politici. (nu met het Corona-Virus zijn de handhavers er wel, was 't u al opgevallen ?)


Waarom laten ouders hun kinderen vergiftigen ?

De grootste onbegrip bij mij is dat al die mensen die (met name die met hun kinderen) worden vergiftigd dat totaal prima lijken te vinden. En dat je het zelf OK vindt is al onbegrijpelijk (voor mij dan) , maar dat je je kinderen niet beschermt komt vreemd bij me over. Heb zelf geen kinderen, maar bij m'n nichtjes had ik 't gevoel al om die scooters niet voor me op 't fietspad te krijgen. Is het onwetendheid ? Lafheid ? Gewoonte ? En maar werken aan een 'rookvrije generatie'. Nou, ze kunnen prima kanker krijgen via andere wegen. Nog voordat ze weten wat een sigaret is.

Waarom is sigarettenrook wel een probleem en uitlaatgas niet ? Het is eerder andersom volgens mij. Ik heb van rokers geen last meer. Des te meer van vieze auto's en scooters.

De gemeente verantwoordelijk

Na diverse emails (de eerste mbt dit onderwerp al een jaar of 2 geleden) naar GVB en gemeente weet ik dat de gemeente verantwoordelijk is voor het handhaven van de regel. Echter gebeurt dat, voor zover ik weet, nooit. De GVB-medewerkers kunnen volgens mij niet handhaven.


Maar de lobbygroep Bovag is geen onbekende in het stadhuis. 't Zal vast toeval zijn.

Inmiddels heeft de Gemeente al naar buiten gebracht dat de uitlaatgassen van ALLE brommers en scooters zeer schadelijk zijn voor de gezondheid (zie website en nieuwsbrief juli 2017). Denk aan o.a. kankers, hart- en vaatziekten (dus ook voor kinderen) en hersenbeschadiging foetussen. En dus is de milieuzone nog geen half werk. En zelfs daar is een groot deel van de politiek (VVD voorop) nog op tegen ook. Ook in de programma's van 'Amsterdam ademt' is hier uitvoerig op ingegaan. Maar ondanks alles blijft echt ingrijpen achterwege.


Enige goede oplossing is dus om de (snor)scooters en brommers uit de (binnen)stad te weren. Het zal veel ongelukken en gezondheidsklachten voorkomen (ook minder vroegtijdig overlijden). Er zijn genoeg alternatieven. Dan kan er op de pontjes gewoon een verbod op scooters en brommers ingesteld worden. Maar zal 'de branche' daarmee akkoord gaan; ik vrees van niet.

En bij de Gemeente : die laat weten 'hard te werken om de luchtkwaliteit van Amsterdam te verbeteren' … van uw geld. Vraag is waar ze dan zo hard aan werken. Voor nu kunnen we stellen dat de gemeente de laatste decennia heeft meegewerkt om kanker de nr.1 doodsoorzaak te maken, ook bij kinderen ! De lobby van met name de Bovag lijkt sterker dan het dienen van de Grondwet (zorgen voor een gezonde en veilige leefomgeving). En het niet oplossen van een probleem heeft nog een voordeel voor de mensen die zo hard werken bij de gemeente ; ze kunnen hard blijven werken op toch tot een oplossing te komen. Verborger werkloosheid heet dat geloof ik, op kosten van de belastingbetaler.


Wanneer gaan fietsers zelf voor hun gezondheid opkomen, en eventueel voor de gezondheid van hun kinderen ? Of eerst wachten op bijvoorbeeld kanker ? 't Is aan jullie. De overheid heeft (inmiddels wel door de praktijk bewezen) een andere agenda.


Lees ook :


M. Boor , juni 2019.