Waarom scooter- en motorlawaai

Waarom lawaaiscooters en -motoren wel mogen

Terwijl de auto's geruisloos door de stad kruipen racen de aso's nog steeds zonder problemen rond op motoren, scooters en brommers, op electrische fietsen. Staan veiligheid en gezondheid wel bovenaan in Amsterdam ? Of is de stad druk met andere zaken ? Een analyse.


INLEIDING

Ik heb er al wat artikelen over geschreven. Vooral over de onlogische benadering van de regering, gemeenten van diverse zaken met betrekking tot gezondheid van burgers. Nu is onlangs de maximunsnelheid van 30 km/u ingevoerd in Amsterdam om redenen van veiligheid, lawaai, uitstoot. Echter, het lawaai in de stad komt niet van auto's, maar van motoren en scooters. Uiteraard ook uitstoot bij deze motorvoertuigen. En dan de veiligheid. Al eens bekeken hoe motoren en scooters door de stad rijden ? En op welke plekken ? Probeer maar eens een zeprapad te nemen. Eens zien wie er niet stoppen. En de wat kleinere straten ? Wie rijden er met 40-50-60 doorheen, mét veel lawaai ?

WAAROM WEL, WAAROM NIET ?

Dus waarom moeten de auto's naar 30 km/u en mogen scooter- en motorrijders door met hun lawaai, hun asociale rijgedrag. Hier werkt de reden van 'de lobby regeert' niet meer. Want waar is die autolobby dan ? 


En de 'smoes' van dat het voor de veiligheid en gezondheid van de burgers is gaat op veel terreinen mank. Natuurlijk het hierboven geschetste, maar bijvoorbeeld ook de toegestane houtstook, de troep in de stad. Overigens kun je stellen dat de auto's schoner en stiller zijn dan ooit. Vele aren terug vernam ik op een symposium bij de ANWB over electrische auto's dat de nieuwste diesels (van toen dus) minder fijnstof uitstootten dan van de banden van een Tesla afkwam. Dus hoezo een verbod op de dieselauto's ? 

NIET DE BURGERS DIENEN, MAAR EEN VN-AGENDA UITVOEREN

Dan kom je bij 'groen' en 'klimaat', en bij de sustainable development goals van de VN behorende bij Agenda 2030. Mocht dit u nieuw in de oren klinken, dan adviseer ik u eens te bekijken wat dit inhoudt. Voor zover ik weet hebben alle landen (!!!) zich gecommitteerd aan deze doelen. Verdeeld voor de bühne, eensgezind buiten het zicht van de camera's. Daarom dus (uw) geld naar windmolens, zonnepanelen, frustratiemaatregelen voor het autoverkeer, ea.


ONGEZONDHEID ALS DOEL

Maar waarom dan toch het racen en het lawaai van die motoren en scooters toestaan ? Uiteraard gaan die er binnenkort ook aan geloven. Maar nu doen ze nog uitstekend dienst als onrustmakers en lawaaimakers. Dit zijn namelijk twee zaken die zorgen voor stress, dus voor ziekte. En onderschat die impact niet. Zelfs als u denkt dat 't u niet zoveel doet, dan nog is de stress via het onderbewuste enorm. Zie o.a. de link naar de site van het RIVM m.b.t. lawaai onderaan het artikel. Het is bekend, het wordt toegestaan. En dus is het bewust. Zieke mensen zijn makkelijker te controleren en er wordt door diverse mensen en bedrijven enorm veel geld aan verdiend. Tevens kun je als gemeente weer roepen dat het gezonder moet. Dat hat natuurlijk 30 jaar terug ook gekund.


HANDHAVING dient de gemeente die agenda dient

Hoe kan dit allemaal ? Waar zijn de agenten en handhavers ? Tijdens de zogenaamde pandemie struikelde je over politie en handhaving. Maar al te graag zorgen dat je niet binnen 1,5 meter van iemand kwam, dat de jeugd niet met mooi weer het Vondelpark in mocht, koffiedrinkers van het museumplein jagen en zelfs slaan. Waar zijn al die handhavers gebleven ? Ik zie ze niet meer, terwijl er toch genoeg te doen is. Maar blijkbaar vindt de gemeente iets anders. En wat de gemeente vindt, dat voert de handhaver uit. In het geval van motoren en scooters vooral niet ingrijpen dus. Het dient een doel. Maar oh wee als u straks met de auto iets harder rijdt dan 30. En straks alleen maar electrisch de stad in ?


M. Boor

28-07-2024