Worden de burgers van dit land en deze wereld wel gediend ?
WAARheid VOOR UW GELD
De Gemeente Amsterdam is druk bezig met het veiliger maken van het verkeer in de stad. Althans, als we de nieuwsberichten mogen geloven. Nu is het wel duidelijk dat het met de communicatie vanuit de gemeente beter gesteld is dan met de daadwerkelijke situatie in de stad. Ze weten ons ook vaak haarfijn uit te leggen wat de problemen/ergernissen zijn, maar weten die zelden (snel) op te lossen. Dus in een volgende nieuwsbrieven weer een stukje daarover. Ze kunnen ze ons het idee geven dat er ze (wie zijn ze ?) er druk mee bezig zijn (en wat doen ze dan eigenlijk elke dag ?).
Fatbike bepaalt straatbeeld ?
Als we de overheden en kranten mogen geloven wel. Interessant om te zien dat slechts één van de vele typen electrische fietsen alle schuld krijgt. Maar uiteindelijk is een fatbike gewoon een elecstrische fiets met dikke banden. Cowboys, urban arrows, Van Moofs zijn evenzeer een gevaar. Mijns insziens zijn de Urban Arrows met gehaaste ouders een groter probleem dan de fatbikes. Schijnbaar is hét grote gevaar in de stad de fatbike. Media en overheden pakken flink uit met berichten en ook de regering in Den Haag gaat ermee aan de slag. Wellicht is het een probleem, maar ik zie het verschil met andere electrische fietsen niet echt. Die gaan veelal net zo hard (veel minder rolweerstand) en verder hangt het natuurlijk af van wie er op rijden en of die enigszins rekening willen houden met andere verkeersdeelnemers.
Nu wordt er gekeken naar een leeftijdsgrens; 14 jaar voor alle electrische fietsen en 16 jaar voor fatbikes. Halen overheden daar de electrische fietsen mee van het fietspad ? Nee, voor een zeer groot deel niet. En dus wordt het probleem voor een groot deel niet opgelost. En dus kun je stellen dat er andere belangen spelen die blijkbaar belangrijker zijn dan veiligheid. En laat ik ook gezondheid er even bijhalen; wellicht is fietsen daar een goede invulling voor ? Obesitas en daardoor veroorzaakte aandoeningen (denk aan 'covid') zijn een groot probleem en kosten de samenleving bakken met geld. In een ander artikel ga ik in op de vraag of de overheden u wel gezond willen hebben. Het antwoord is naar mijn mening Nee.
Hartstikke 'leuk' natuurlijk dat de auto's op vrijwel alle wegen (ook de grotere) 30 km/u moeten gaan rijden. Maar de motoren en scooters rijden nog steeds 40-50-60 km/u door mijn straat heen. Uitstoot, gevaar, lawaai. En ik las in de Amsterdam Nieuwsbrief dat dit nog 3 jaar lang door mag gaan. Vrij apart voor een gemeente die roept voor veiligheid en gezondheid te gaan. Maar het zal inmiddels duidelijk zijn dat dit niet echt de doelen van overheden zijn. Hopelijk draagt ook dit artikel weer bij aan dat bewustzijn. Overheden dienen het algemeen belang in de openbare ruimte niet. Ze dienen agenda's. Daarom is die 'uitstoot' opeens zo'n probleem. Voertuigen zijn schoner dan ooit, stiller dan ooit. En dan mogen vervuilende lawaaimakers met veelal dikke mensen erop nog jaren doorrijden ? Dat is beleid als je een stad minder veilig en de bewoners zieker wil maken. Denk ook nog eens aan het feit dat snorscooters vele jaren de fietspaden onveilig mochten maken. En vervolgens werd er nog eens 6 miljoen belastinggeld geïnvesteerd om die voertuigen naar de rijbaan te begeleiden. Het in stand houden is beleid van gemeente. Heeft niks met gezondheid en/of veiligheid te maken.
Motorrijders zijn ook zo'n groep; racen, veel lawaai. En het mag ! Ziekmakers blijven welkom in de stad.
Weer die selectiviteit. Als iets de agenda dient (ziek maken, onrust veroorzaken), dan wordt het zo lang mogelijk in stand gehouden. Als het de mensen beperkt in hun bewegingsvrijheid, dan worden regels zo snel mogelijk ingevoerd.
Veiliger door de stad: minder snelheid en meer ruimte.
https://www.amsterdam.nl/nieuws/nieuwsoverzicht/veiliger-stad/
www.waarheidvooruwgeld.nl