10. Scooter en brommervrije straat

Wat als nu de overheid de oorzaak is van veel problemen ?

www.WAARheid voor uw geld.nl

Niet de burger, maar multinational wordt in eerste instantie gediend.

Waarom de gemeente Amsterdam niet reageert op het voorstel voor

een scooter- en brommervrije straat

(in navolging van de rookvrije straat, zie hier)

Na het lezen van het artikel over het initiatief om een rookvrije straat te creëren, kwam bij mij het idee op om een scooter- en brommervrije straat te realiseren.  Nog meer voordelen dan bij een rookvrije straat:

  • minder lawaai;
  • veiligere wegen, stegen, fietspaden en straten;
  • minder uitstoot CO2;
  • minder uitstoot van fijnstof (minder kankers, longaandoeningen, etc).


Maar geen reactie van de  gemeente. Nu verraste mij dat niet. Want uitstoot door het verkeer is een onderwerp wat het liefst niet aangeroerd wordt. De fijnstof-uitstoot dan. Plannen m.b.t. CO2-uitstoot zijn er genoeg i.v.m. opwarming van aarde, nu klimaatsverandering.


Waarom niet ?

Ik kan er maar één verzinnen : de omzetten en winsten van bedrijven, veelal vertegenwoordigt door de BOVAG en RAI.


Tenzij de gemeente meer heeft met veelal luie, te dikke mensen op te snelle (snor)scooters en brommers die zorgen voor onveiligheid, angst, ziekten (uitstoot en lawaai), ea dan met fietsers in Amsterdam (ook kinderen, babies, ouderen, etc). Maar dit betwijfel ik, al weet je 't maar nooit.


Vreemdgenoeg schijnt het longfonds regelmatig contact te hebben met de gemeente. Wellicht kan deze organisatie een voorbeeld nemen aan de BOVAG, die wel goed voor haar belangen en haar achterban lijkt op te komen.  Amsterdam is  toch een stad met al vele jaren  zeer smerige lucht; de EU-norm werd lange tijd niet gehaald (nu wel ?). Zal niet fijn zijn voor bestaande longpatiënten en het zorgt weer voor nieuwe. Dus waar die gesprekken tussen het Longfonds en beleidsmedewerkers van Amsterdam over gaan ...


Bij veel organisaties heb ik overigens 't idee dat 'genezen is beter dan voorkomen' leidend is. Wellicht speelt dat hier ook. En de donateurs maar betalen, ook voor de riante salarissen.


Lees hier meer over scooters en brommers, en over de mensen die ze de handen boven 't hoofd houden.



www.waarheidvooruwgeld.nl